Coronavirus salgını peynirci esnafını da olumsuz etkiliyor

Tüm dünyayı etkisi altına alan Coronavirus salgını, dünyaca ünlü olan Türk Patent ve Marka Kurumu (TÜRKPATENT) tarafından coğrafi işaret tescil belgesi verilen Van otlu peynir esnafını da olumsuz etkiliyor.

Van'a özgü bir lezzet olarak kayıt altına alınan ve lezzet açısından diğer peynirlerden farklı olan, koyun sütü, özel mayası ile yaylalardan toplanan yabani nane, kekik, sirmo (yabani sarımsak), mendo, helis, siyabo gibi otların kullanılmasıyla hazırlanan otlu peynir, Coronavirus salgını nedeniyle geçen yıllara oranla hakettiği değeri göremiyor.

Cornavirus tedbirleri kapsamında hafta sonlarında uygulanan kısıtlamalar nedeniyle satışların azaldığını ve sınır kapılarının kapalı olmasının da kendilerini etlkilediğini belirten penirci esnafı, sınır kapısının, gerekli önlemler alınarak açılması gerektiğini ifade etti.

Peynirin raf ömrünün az olduğunu ve belli bir zaman diliminde dayanabildiğini belirten Van Peynirciler Çarşısı Başkan Yardımcısı Mehmet Nar, satış yapamadıkalrı için peynirde küflenme ve bozulma olduğunu dile getirerek, bu durumun esnafa maddi anlamda zarar verdiğini belirtti.

Kiraların yüksek olmasının kendileri için sorun olduğuna değinen Nar “Peynirciler çarşısı, depremden sonra bir restorasyon geçirdi. Yüksek kiralardan dolayı esnafımızın bazıları icralık olmuş durumda. Van Büyükşehir Belediyesi bir süre önce bir kira indirimi yapılacağını açıkladı. Ama bu, esnafı memnun edecek bir durum değildir. Keşke belediye 6 aylığına hiç kira almasaydı. Esnafa biraz daha yardımcı olunması lazım. Vergilerin ve kiraların düşürülmesi lazım” dedi.

“İlçe minibüslerinin şehir merkezine de gelmesini istiyoruz”

İlçe minibüslerinin şehir merkezine giremediklerini, bundan dolayı köylerden gelen peynirlere ulaşmada sıkıntı yaşadıkalrını söyleyen Nar “İlçelere bağlı köylerden gelen vatandaşlar yanlarında getirdikleri peynirleri merkeze getiremedikleri için esnaf bu peynire ulaşamıyor. Sayın Valimizden ilçelerden gelen köy minibüsleri için bir yer talep ediyoruz. Belli saatlerde bu minibüslerin şehir merkezine girmelerine izin verilse ve esnaf gidip bunlardan peynir alabilse çok güzel olur” ifadelerini kullandı.

“Otellerin ve sınır kapısının kapalı olması bizi dolaylı olarak etkiliyor”

Coronavirus salgını nedeniyle peynir fiyatlarında herhangi bir artış yapmadıklarını hatta geçen seneye göre indirime bile gittiklerini ifade eden peynirci esnafı Erhan Kaya “Bu süreçte işlerimiz bayağı aksadı. Satışlarımız azaldı. Üstelik otel, restorant, kafe gibi işletmelerin kapalı olması bizi de etkiledi. Çünkü biz bu işletmelerle sürkülasyon şeklinde çalışıyorduk. Ondan dolayı işlerde bayağı bir aksaklık var” şeklinde konuştu.

Kaya “Sınır kapısının açılması en önemli konularımızdan bir tanesi. İran ve Irak’tan gelenlerle bizim ciddi bir alışverişimiz vardı. Bu turistlerin bize sağladığı kâr, dolaylı olarak gelirdi. Otele, kahvaltı salonuna ve  restoranlara giden turistlerin dolaylı olarak bizlere de faydası oluyordu. Onun için sınır kapılarının açılmasını talep ediyoruz” diye konuştu.

“Sınır kapısı gerekli tedbirler alınarak açılmalıdır”

Coronavirus sürecinin bütün esnafı ciddi manada etkilediğine değinen peynirci esnafı Emrah Emrah ise şunları söyledi:  Peynirlerimizi tüketemiyoruz. Hafta sonlarında uygulanan sokağa çıkma yasakları da bizi etkiledi. Biz peyniri genel anlamda batı illerine gönderiyoruz. Yaşanan sıkıntılar bizi de ister istemez etkiledi.

Sınır kapıları tedbirler alınarak açılmalıdır. Sınır kapısının açılması hem bizim için hem de diğer bütün esnaf için iyi olur. Kahvaltı salonları açıldığında peynir, tereyağı ve çökelek gibi yiyecekleri satabiliyoruz. Sınır kapısı kapalı olduğu için biz de ürünlerimizi satamıyoruz.”

Coronavirus salgını peynirci esnafını da olumsuz etkiliyor

Kaynak:Haber Kaynağı

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.